Brandvæsenets Bjergklub

Medlem af Brandvæsenets Idrætsforening

På denne side kan du læse beretninger fra nogle af klubbens ture. Man kan desuden se billeder fra disse ture ved at gå ind under

galleriet.

Tour de Alpe’s

5-12 september 2011

Bjergklubben har været på troppetur i de schweiziske og italienskealper. Den 5. september fløj 9 mand fra Bjergklubben (Anders220,Kasper129, Sødring268, Timgård102, Erbs297, Toke603, Laur780,IT-Claus, Jacob399) til byen Zermatt i Schweiz. Her havde vi en

enkel overnatning inden vores vandretur startede næste morgen. Det skal siges, at efter vi for nogle år siden havde vandret på GR20 på Korsika, som betragtes som Europas hårdeste vandrerute, var vi/jeg lidt nervøs for om dette års rute blot ville være en lille hyggetur for bjergklubbens hårde drenge. Men det skulle hurtigt vise sig, at der igen i år kom sved på panden, vabler på fødderne og ømme skuldre!Vi vandrede ud af Zermatt med det prægtige Matterhorn massivrejsende foran os. Et bjerg man aldrig bliver træt af at kigge på!Da vi traditionen tro selv skulle bære alt proviant, telt mm varvores oppakning i starten af turen nok lige rigelig tung taget rutens stigning i betragtning. Den første dag gik vi fra 1600 m. til 3000 m. Her havde vi en overnatning i en Schweizisk bjerghytte med udsigt til mange 4000 meter toppe og bl.a. næste dags gletscherpassage. Her fik vi et lækkert velfortjent måltid mad. Enkelte var mærket af højden, men næste morgen var vi klar til at skulle krydse Theodull-gletscheren sammen med en lokal guide.

Gletscheren var forholdsvis hurtigt klaret, vi rundede passet i 3300 meters højde som førte os ind i Italien. Og så var der ellers en lang lang nedstigning frem til hvor vi skulle overnatte. Vi måtte da også lige på en lille omvej da kortet og ruten til tider var svært at aflæse. Så da dagen sluttede havde vi gået i 10 timer og med en særdeles hård afslutning som blev ved med at stige og stige og stige og næsten tog livet af os alle. Kromutter som tog imod

os spærrede øjnene op da hun så vores oppakning og rystede bare på hovedet af os. Da et par stykker var lidt

mærket af skader mm. valgte vi, at lægge ruten en

anelse om således, at vi kun skulle gå 6-7 timer om

dagen. De næste par dages vandring var i ufattelig

smuk og afvekslende natur. Bedre vandring findes

simpelthen ikke! Vi holdte frokost og campede i telt de

mest idylliske steder og kom igennem små hyggelige landsbyer. Om aftenen kom lommelærken

frem sammen med røverhistorierne og selvfølgelig en enkel udgave af ”Hej du gamle borger”

Efter 5 dages vandring kom vi tilbage til Zermatt hvor vi havde de sidste to dage. Zermatt er en bilfri by hvor der kun findes små eldrevne køretøjer. Her er rent, pænt og hyggeligt. Vi boede på den lokale campingplads som blot var et stykke græs midt i byen. Herfra havde vi gode muligheder for at opleve byens hyggelige atmosfære, restauranter og natteliv. Hvilket må siges også blev dyrket i den traditionelle bjergklubs stil!

7-8/9- 10Kullentur

Tirsdag morgen pakkede mikkel og jeg bilen og satte snuden mod Kullen lidt nord for Helsingborg. Egentlig skulle de næste dage have stået i kajakkens tegn, men vi måtte desværre aflyse pga. for få tilmeldte, så det blev til en smuttur til Kullen istedet for. Vi var deroppe ved 12 tiden og fik hurtigt samlet udstyret gik mod K2 hvor vi skulle klatre (Ja det hedder område som vi klatrede på og det skal ikke forveksles med et "lille" bjerg, som ligger lang fra det flade DK). Da både Mikkel og jeg var godt rustne, startede vi blødt ud og klatrede et par lette ruter. Efterhånden som dagen gik og ruterne steg i grader, begyndte armene at blive lidt lang. Så vi stoppede ved 18 tiden, men vi havde stadig et lille job, inden vi satte kursen mod noget mad og en kold øl. Inden vi tog afsted havde vi læst på Danskbjergklubs hjemmeside, at der weekenden før vi kom var faldet en dansker ned. Så vi havde aftalt med ham at vi nok skulle tage hans udstyr ned, som stadig hang på klippen. Så omkring 19.30 kunne endelig sætte os ned ved bålet og få noget mulje.

Næste morgen stod vi tideligt op og satte kursen mod klipperne hvor vi igen fik klatret nogle gode ruter. Dagen sluttede vi af på kaffestuen Flickorna Lundgren, hvor den stod på hjemmelavet kage og sort, lige hvad et par trætte arme har brug for.

Igen havde vi en rigtig god tur, med masser af god klatring, godt vejr og hygge ved bålet. Håber dog at vi næste gang kan få nogle flere med på eventyr.

Rune

6/5 - 12/6 - 10 Adventure tur til Island

Bjergklubben på Island

Trods sprudlende vulkaner og askeskyer i dansk luftrum lykkedes det Bjergklubben at komme til Island!
Vi var syv mand Toke603, Anders297, Martin(Ex567), Tino(Ex604), Flemming(Ex frb), Thomas176 og Jacob399

Turen var arrangeret som en oplevelsestur med et adventure-bureau, som tog os ud på forskellige aktiviteter hver dag. Overnatningen var meget centralt i Reykjavik, hvilket også bød på lidt flere natteaktiviteter end vi lige havde regnet med.

De fleste dage startede med transport, som regel i en af deres monsterjeeps, som i nogle områder var eneste mulighed for at komme rundt.

Landskabet på Island er af imponerende karakter. Det ene sted er der øde som en ørken og andre steder er der dækket af sneklædte bjerge. Jorden er overalt beklædt med lava af forskellig art og overfladen er ofte fyldt med sprækker og kratere. Flere steder er der floder og åer som kommer oppe fra gletcherne. Indimellem kommer man forbi hotspots, hvor der i nogle små sprækker står vand og koger og bobler. Nogle steder endda kogende vandsøjler og damp op i flere meters højde. For ikke at glemme de naturlige varme hottups, hvor man lige kan tage en dukkert – selvfølgelig medbragt champagne ;o)

Vi havde mange aktiviteter på programmet. Bl.a. rafting x 2, gletchervandring, isklatring, snescooter, snorkling, cavering/grotter, trekking og hottopsbadning, hesteridning og offroading med monsterjeep.  Selvfølgelig var vi også rundt og se de klassiske geologiske attraktioner som gejsere, de to kontineltalplader og ikke mindst Blue Lagoon.

Af alt dette skal da særlig nævnes snescooter-turen som gik hen over en gletcher med 100 km/t. omgivet af et fantastisk landskab. Og ikke mindst rafting-turen som startede med et middel/let raft. Guiderne kunne dog hurtigt se, at Bjergklubsdrengene behøvede lidt mere… Så vi fik et godt tilbud om at komme op på nordsiden af øen og lave et af verdens bedste raft. Guiderne kom helt fra Alaske og Australien bare for at være guide heroppe. De sagde, at det var sjældent man både fik så gode raft i så flot natur. Så det skulle vi selvfølgelig prøve! Graderingen var 4,5 ud af 5. Vi startede med sikkerhedsprocedurene, og de gjorde meget ud af, at vi først skulle se floden an før vi var sikre på vi kunne tage alle raftene. Der var særligt ét raft som var kritisk.

Det bestod af tre foss i træk. Hvis man faldt ud af båden i nummer to foss blev man suget ned til ca.3- 4 meter og dukkede først op igen efter det sidste foss ca. 15 meter længere nede af floden. Vi kom godt igennem hele floden og det var en super oplevelse. Undervejs stoppede vi og sprang fra klipperne. Vandet var dog noget koldt og kropskernetemperaturen var i hvert fald ikke på 37 grader da vi var færdige.

Vi fik endnu et tilbud vi ikke kunne sige nej til. Nemlig at komme op og se vulkanen. De fleste kunne køre ind til 7 km. fra vulkanen, men vores lokale ven kunne med sin monsterbil krydse floden og komme en smule tættere på. Vi kom 3 km fra hvor vulkanen bragede og sendte kæmpe masser af sten og aske i luften. Vejret var dog noget overskyet, så vi kunne ikke se lava. Tidligere på ugen havde vi på vores gletchertur vandret, hvor der pludselig kom en askesky ind over os, og gjorde alt mørkere omkring os. Først troede vi at det bare trak op med mørke skyer – indtil vi fik aske i munden.

Indimellem de mange aktiviteter blev der da også lige tid til en lille én eller to eller tre….. I hvert fald fejler Reykjaviks natteliv ikke noget!

Vi sluttede af med et besøg hos Reykjavik Brandvæsen som gav os en meget flot og interessant rundvisning.

Tak til alle for en go tur.
Jacob399

24/8- 1/9 09 Grønlandstur

Fra d. 24 august til d. 2 september var Bjergklubben på Grønland nærmere betegnet området omkring Kangerlussuaq (Sdr. Strømfjord)

Vi var 12 mand som tog af sted.

Det første vi gjorde da vi ankom til Kangerlussuaq var at besøge den lokale Brandstation, som vi forinden havde haft kontakt med hjemmefra. De var meget imødekomne og vi fik en fin rundvisning på en typisk brandstation et sted i verden, hvor det er helt naturligt, at man har en riffel hængene på sit skab…

Vi fik lov at låne deres hytte som lå ca. 6 km derfra lige ned til en stor sø. Hytten hed ”Firehouse” og her tilbragte vi den første nat hvor vi på vanlig Bjergklubmaner indviede turen med lidt til ganen. Det skal her nævnes, at allerede efter de første 6 km. var Mads’ akillessene noget slidt. Men han havde jo også slæbt på 24 dåseøl oven på sin rygsæk - bare lige til den første

aften!

Næste dag gik turen ind mod indlandsisen. Turen gik over et noget kuperet terræn og vi overnattede ved foden af Sugerloaf (En top) lige ned til en af de mange søer. Landskabet i området her er fantastisk smukt. Meget goldt og ingen træer men kun tynd lav bevoksning. Overalt er der små og store søer alle med det klareste og reneste drikkevand. Mange steder ser man rester fra dyr efterladt efter jagt. Vejret var kanon. 10-20 grader om dagen med høj sol og ingen skyer. Det kunne ikke være bedre! Nætterne var dog noget kolde med ned til –5 grader.

Dagen efter stod vi tidligt op og begav os det sidste stykke mod isen. Den gik hen over en sandslette for at slutte af i et bakket område inden det imponerende syn af indlandsisen rejste sig foran os. Her starter isen, som står 30-70 meter lodret op med underjordiske floder fossende ud fra den. Om natten kunne vi høre isen kælve, og foroven havde vi nordlyset de få timer hvor det var mørkt midt på natten.

Næste dag gik med at komme ud til punkt 660, som er det sted, hvor det er muligt og sikkert, at komme op på isen. Undervejs så vi bl.a. moskusokser gå og græsse. Vi gik alle op på isen og ca. en halv km ind. En mærkelig fornemmelse at stå der og bare se is is og atter af is. Vi var 6 mand ud af de 12 som valgte at campere inde på isen natten over. Det var noget koldt, men vi havde ordentligt udstyr med og vi kunne sagtens holde varmen (Næsten alle sammen).

Dagen efter gik turen retur mod Kangerlussuaq hvor vi bl.a. skulle på moskussafari.

Undervejs havde vi fået arrangeret med en lokal trofæ/storvildsjæger at han kunne sejle os 20 km. ud af fjorden og over på den anden side. Efter en flot sejltur i hans halvflade gummibåd ankom vi til en fantastisk lille bugt. Her var helt stille og meget smukt. Der lå en lille hytte/skur som nogle af os overnattede i. Lidt væk lå der en fangerlejr med masser af tørret moskus- og rensdyrkød. Vi havde fiskegrej med, og der gik ikke længe før vi hev de første torsk i land. 45 blev det til på 2 dage. Desuden havde vores storvildsjæger forsynes os med en riffel. Så man skal ikke komme og sige, at Bjergklubben ikke har været på moskusjagt ;o) Dog uden held…

Efter de to dage sejlede vi tilbage til Sdr. Strømfjord. Vi havde igen kontakt med Brandstationen, som var meget gavmilde. Og det var selvfølgelig noget af det mest naturlige, at vi selvfølgelig skulle ha en tur i deres meget gamle Crasstender frem og tilbage på landingsbanen (Mellem flyene som lettede og landede).

Om aftenen fløj vi retur til København med en kanon tur i rygsækken og en masse gode oplevelser!

Tak til alle som var med til at gøre det til en god tur. Håber vi ses næste år!

Jacob (399)

3-5 April -09 Klatretur til Kullen

Så kom køerne endelig på græs??? Eller det vil sige at endelig fik vi afholdt årets første tur nemlig en klatretur til Kullen. Vi tog af sted fra Kbh. omkring ved 17 tiden og efter et kort stop i Netto, hvor de sidste forsyninger blev købt, gik turen mod Helsingør og efter en kort sejltur gik turen mod Kullen. Her overnattede vi ved Dansk Bjergklubs hytte ved Skäret. Der blev hurtigt savet og kløvet noget brænde og vi fik gang i bålet, derefter stod den på mad og et par øl. Lørdag var det hurtigt ud af poserne og ned med noget morgenmad og kaffe, hvorefter turen gik mod Kullen og dets mange ruter. Vi havde frygtet at der ville være sort af mennesker, da der jo ikke en sky var på himmelen og solen bagte godt på klipperne. Men det viste sig at vi som de eneste kunne klatre i det område vi havde valgt. Efter en måske lidt usikker start, hvor det værste støv lige skulle børstes af, samt tvivlen om armene nu kunne holde, fik vi lavet en del gode ruter. Godt trætte og meget sultne togvi, ved 19 tiden, tilbage til pladsen,  hvor vi fik lavet noget mad. Herefter stod det på øl og hygge ved bålet, sammen med de andre der også boede der. Søndag var det lidt sværere at komme ud af posen. Det var blæst en del op og det var meget overskyet, men op kom vi og også denne dag fik vi klatret nogle fine ruter. Så alt i alt var det en rigtig god start på denne sæson, hvor der gerne skulle komme mange flere gode ture.

uge 35 -08 Bjergklubben på Korsika

Den 29 september tog 14 mand fra Brandvæsenets Idrætsforenings Bjergklub af sted til den bjergrige ø Korsika.

Og bjergrig var den – fandt vi hurtigt ud af!

Efter en lille flyvetur tog vi en noget hæsblæsende taxatur fra lufthavnen til byen Calanzana. Vi troede ikke, at noget kunne ryste sådan nogle garvede ambulancefolk – men vi havde heller ikke oplevet korsikansk taxakørsel før…

Calanzana er en lille søvnig by, hvorfra den berømte vandrerute GR20 starter. Efter en formidabel middag på en hyggelig lokal restaurant, overnattede vi i telte for så at stå tidligt op næste morgen og starte på vandringen.

Vi havde hørt og læst os til, at vi godt kunne regne med en hård tur og at starten heller ikke viste nogen barmhjertighed. Og man må sige, at det gik opad fra starten. Første etape steg fra 250 m. til 1570 m. Selve GR20 er sværhedsgrad 5 ud af 5, hvad angår vandring. Vi havde selvfølgelig valgt den nordlige og mest krævende del af ruten. Vi havde planlagt, at have alt med, så vi kunne klare os selv, kun afhængig af vand, hvilket vi kunne få i de forbipasserende kilder. Det betød, at vi fra starten havde ca. 20 kg. på ryggen hver. Så der var ingen tvivl om, at vi kom til at svede en del. Korsika er en ung ø og derfor er bjergene meget kuperede og flere steder gik vi fra vandring direkte over i nærmest klatring. Dog på et niveau uden brug for sikringer.

Naturen er utrolig varierende. Det ene øjeblik går man i skov af birketræer, dernæst nåletræer og pludselig er der helt goldt og ikke et eneste træ i nærheden. Kløfter og floder bugter sig gennem hele bjergområdet mere eller mindre fyldt med vand alt efter årstiden.

Efter en lang hård dag nåede vi frem til vores camp. Her slog vi telt op og tilberedte vores frysetørrede mad. Om aftenen blev det hurtigt koldt og vi krøb i soveposerne efter at have varmet os med en lille en til halsen.

2. etape startede med at krydse en hængebro, hvorefter vi fulgte en kløft i et fantastisk landskab. Også denne dag var der passager, der skulle traverseres og næsten ligefrem klatres. Men solen stod højt på himlen og lige så højt var humøret. Vi bevægede os op over passet i 2020 meters højde hvorefter resten af dagens etape gik ned og ned og ned, før vi endelig nåede dagens camp. Igen den traditionelle ”goumet-alla-frysetørret” og så ellers røverhistorier til vi gik til køjs.

3. etape var endnu en hård dag, som igen gik psykopat meget opad (Som alle andre dage). Forbi en bjergsø, op over et nyt pas i 2100 meters højde og så ellers indhyldet i kolde skyer og tåge ned mod skisportsstedet Asco. Her var der en restaurant og en bar, som skulle vise sig senere flittigt at blive brugt. Det skulle nemlig vise sig, at vejret ændrede sig fra tre dages høj sol til et enormt regnvejr. Næste etape skulle gå over et pas, hvor vi i en cirkel på toppen skulle traversere/klatre rund på en klippevæg for så, at komme ned igen. Dette krævede dog, at vejret var godt og underlaget tørt – ellers ville det blive for farlig en tur, særligt med 20 kg. på ryggen. Vejrguderne var imod os, så vi besluttede at tilbringe en hviledag i Asco, og i den lokale bar for at håbe på bedre vejr dagen efter.

Vi vågnede til en himmel, der som typisk i bjergene bød på lidt af hvert, alt efter i hvilken retning vi så. Hver gang vi kiggede op igen havde himlen forandret sig. Ydermere havde vi hørt rygter om sne på toppen, og at der muligvis var mere på vej. Vi delte os derfor i to grupper, hvor den ene gik 18 km ned til den nærmeste by for at nå en bus videre til Bastia. En havneby hvor vi skulle tilbringe de sidste to nætter. Den anden gruppe gik mod toppen i håb om at nå cirklen inden det dårlige vejr kom. Men netop som vi var på vej op, trak mørke skyer ind over os, og det begyndte at småsne. Inden længe væltede det ned med sne, tordnede i det fjerne og blæste op. Temperaturen havde pludselig ændret sig fra +20 til –2 grader. Skaljakker, huer og vanter kom frem og vi bevægede os langsomt mod toppen, stadig i håb om, at vejret ville ændre sig. Men 150 højdemeter fra toppen besluttede vi at vende om. Alle klippesider var blevet glatte og det ville være for farligt at traversere igennem cirklen. Ydermere havde vi besværligheder ved bare at følge ruten, selv på vej ned. Det vær ærgerlig, men absolut forsøget værd og en super oplevelse. Vi fortsatte de 18 km. ned og mødtes med den anden gruppe, hvorefter vi fik en velfortjent kold lokal øl, som afslutning på turens vandring.

En bus bragte os ned til en jernbanestation, hvor vi tog et noget lille tog til byen Bastia. Her indlogerede vi os på et lækkert hotel 50 meter fra vandet. Bastia er en hyggelig og charmerende by med gode cafeer og restauranter. Vi fik os en lækker aftensmad og gjorde herefter Korsikas natteliv usikkert! Og sjovt var det i hvert fald! Dagen derpå gik med at slappe af, bade og rekreere efter en hård, men bestemt oplevelsesrig uge.

Tak til alle som var med og gjorde det til en kanon tur!

Deltagere: Lars780, Rune578, Tino604, Christian Nørfeldt, Claus Luchow, Thomas176, Anders220, Lars583, Allan599, Kasper129, Martin567, Erbs297, Sødring268, Jacob399

Af Jacob399

Kanotur 08

Mandag 9 juni lød startskuddet til Bjergklubbens årlige kanotur. Efter oppakning af bussen blev kursen sat mod det svenske, nærmere betegnet Getnö Gård ca. 200 km nordøst for Malmö, hvor kanoerne lå og ventede på os. Sejlads fra Getnö Gård foregår på søen Åsnen, hvor man så sejler enten den ene eller anden vej rundt. Åsnen har et hav af små øer, der benyttes til telt/lejr pladser og fredet fugleynglepladser, ligesom fiskeriet skulle være rigtig godt.
Stemning og især vejret var fra start helt i top og end ikke en bus som indvendigt var indsmurt i diesel, kunne ødelægge humøret.
Efter ankomst fik vi hurtigt kanoerne i vandet og sammensat besætningerne, samt udråbt formanden og næstformanden til ansvarshavende i lodsbåden.
Efter en hel fantastisk første dag på vandet, hvor solcremerne blev brugt flittigt, slog vi lejr på en skøn lille plet med bålplads, ”toiletter” og badebro. Mens vores aldrene næstformand klargjorde et festmåltid af de bedre, tog vi andre os en dejlig dukkert og fik teltet sat op. Aftenen stod på bål hygge og gode grin af dagens hændelser. Der var bred enighed om at Tino og Toke virkelig fik noget for pengene, ihverttilfælde sejlede de noget længere end os andre da de havde store problemer med styringen.
I løbet af natten blæste det kraftigt op og vi indledte dagen med en lille byge, men humøret var intakt og solen kom dog også hurtigt frem. Dagen bar præg af den kraftige vind, som blev brugt på en lille kapsejlads med div. improviserede sejl og selvfølgelig vandt de to røde. Men desværre var vinden ikke med os hele dage, hvilket vi virkelig fik at føle da et stort åben stykke af søen skulle krydses. Det kostede mange kræfter da bølger slog ind over siderne og fyldte kanoerne med vand, men mest af alt, var det jo sjovt at sejle i, så der var ingen sure miner.
Vores to lodser fandt en god lille lejrplads som lå i læ for den kraftige vind. Igen var det næstformanden som tryllede med madlavning og det var virkelig topklasse. Imens var Anders gået på opdagelse i skoven og fandt en skrotplads, hvor fra han meget begejstret medbragte en havebænk og gjorde opmærksom på at der var mere hvor det kom fra.
Under middagen havde Tino åbenbart set sig så sur på kokken, at han valgte at sprøjte ham ind i dressing, hvilket med det samme sendte ham ind i kampen om Toke-prisen.
Aftenen bød ellers på gode grin af Tino og Anders´ kamp og had mod myg og knot, men nok mest Toke´s krop der var ved at give helt op grundet høfeber – manden var meget ramt. Stemning og hyggen blev holdt ved lige med de medbragte drikkevare, snus og de tre ovennævntes konstante kamp som kun blev sjovere som aftenen skred frem.
Onsdag morgen pakkede vi sammen og sejlede det sidste lille stykke tilbage til Getnö Gård, hvor vi fik os en morgen dukkert før vi afleverede kanoerne og spiste lidt morgenmad. Da sidste mand lukkede døren på bussen begyndte regnen og vi satte snuden syd over efter en, hele vejen igennem, super hyggelig tur.

Christian 588

Galleri

Klik her for at se flere billeder

fra nogle af Bjergklubbens ture.